INTERNET to wspaniały wynalazek, skarbnica wiedzy, narzędzie komunikacji i edukacji. Globalna sieć stwarza wiele nowych możliwości i korzyści, jednak jego niewłaściwe i nieodpowiednie wykorzystanie może nieść ze sobą wiele zagrożeń. Dzieci narażone są na szkodliwe treści, takie jak: przemoc, wulgarność, nienawiść, kradzieże, pornografia czy hazard.
„Działajmy razem!" - to hasło tegorocznego Dnia Bezpiecznego Internetu, którego tematem przewodnim będą prawa i obowiązki cyfrowego obywatela. Organizatorzy chcą podkreślić to, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w Sieci i w jaki sposób z niej korzysta.
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r.; w Polsce od 2005 r. organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN) oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu "Safer Internet”.
DBI obchodzony jest zawsze w pierwszy lub drugi wtorek lutego; w tym roku przypadał 8 lutego. Tematem przewodnim tegorocznych obchodów są prawa i obowiązki cyfrowego obywatela; wszystkie działania są realizowane pod hasłem "Działajmy razem!".
Organizatorzy podkreślają, że choć każdy internauta ma prawo wykorzystywać potencjał sieci do zdobywania informacji, nauki czy zabawy, ponosi jednak również odpowiedzialność za swoje działania w Internecie i powinien pamiętać o szanowaniu innych użytkowników sieci i respektowaniu ich praw.
Podczas obchodów DBI organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne do organizowania lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Nasza szkoła również przyłączyła się do obchodów tego dnia. W najbliższym numerze gazetki „Echo szkoły”, zostanie opublikowany artykuł na temat „Bezpiecznego serfowania w sieci”. Uczniowie kl. IV przygotowali ulotki z kodami QR na temat zasad korzystania z Internetu oraz uczestniczyli w warsztatach z robotyki. W programie Photon Blocks programowali roboty: Photon z wirusem oraz Photon bez wirusa. Na lekcji informatyki obejrzeli filmiki pt. "3...2...1. - Internet" na temat zagrożeń w sieci. Każda kreskówka poświęcona była innej formie zagrożenia. W czasie prezentacji uczniowie wcielali się w role bohaterów oraz za pomocą telefonu komórkowego i aplikacji testportal.pl dokonywali wyboru zakończenia filmiku. Uczniowie klas starszych V-VIII ze względu na nauczanie zdalne indywidualnie przygotowywali plakaty o plusach i minusach korzystania z Internetu, a także brali udział w zajęciach z wychowawcą na temat: Jak radzić sobie z agresją w sieci. Klasy I - III uczestniczyły w warsztatach związanych z bezpiecznym internetem. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się roboty Photon z wirusem i bez wirusa zaprogramowane przez uczniów klas 4.
Natomiast na holu szkoły w czasie długich przerw uczniowie rozdawali ulotki z informacjami dotyczącymi zasad korzystania z Internetu oraz gdzie szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia w Internecie.
Jak pokazują badania, co trzeci rodzic nigdy nie tłumaczył dziecku, jakie są zasady bezpiecznego korzystania z sieci. Tymczasem przygoda z internetem zaczyna się coraz wcześniej - w Polsce przeciętny wiek pierwszego logowania do sieci to sześć lat, ale coraz częściej korzystają z niej już przedszkolaki. Eksperci podkreślają, że najlepiej przed zagrożeniami w internecie chroni czujność rodziców i zachęcają, by od najmłodszych lat rozmawiać o sieci, towarzyszyć dzieciom podczas korzystania z internetu, nie zostawiać ich sam na sam z komputerem. Nie bez znaczenia jest rola szkoły, która również powinna uczyć zasad bezpieczeństwa w sieci.
Dlatego też przedstawiamy kilka zasad, jakimi należy się kierować korzystając z internetu:
Internet to wspaniały wynalazek. Korzystają z niego niemal wszyscy – dzieci i dorośli. Internet jest kopalnią wiedzy i informacji, platformą kontaktu, miejscem nauki, placem zabaw, sklepem, kuźnią kultury … , zatem wykorzystujmy go tylko do tych celów!