WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Ścieżka edukacyjna dla absolwentów szkoły podstawowej
Poniższy schemat obowiązuje absolwentów szkoły podstawowej od: 1 września 2019 r.
PRZYDATNE LINKI DLA UCZNIÓW I RODZICÓW
Kilka słów o szkolnictwie
Wyszukiwarki zawodów
wyszukiwarka zawodów http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod/
katalog zawodów - wybieram zawód http://www.wybieramzawod.pl/testy-i-materialy
karty zawodów http://www.koweziu.edu.pl/wybor-zawodu
opis grup zawodowych http://www.koweziu.edu.pl/wybor-zawodu
Oferta edukacyjna sądeckich szkół ponadpodstawowych na rok 2019/2020 <<<pobierz>>>
SZKOLNY PUNKT INFORMACJI I KARIERY
Od września 2017r. w Szkole Podstawowej w Świniarsku został uruchomiony Szkolny Punkt Informacji i Kariery.
HARMONOGRAM SZKOLNEGO PUNKTU INFORMACJI I KARIERY
***
Województwo Małopolskie w latach 2016-2021 realizuje projekt pozakonkursowy „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II”. Projekt wdrażany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 – 10. Osi Priorytetowej Wiedza i Kompetencje, działania 10.2 Rozwój kształcenia zawodowego, poddziałania 10.2.3 Koordynacja kształcenia zawodowego uczniów. Jednym z parterów projektu jest Gmina Chełmiec – realizująca zadanie w wyznaczonych placówkach, między innymi w Szkole Podstawowej w Świniarsku.
Celem projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” jest zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów kształcących się w szkołach zawodowych, poprzez poprawę efektywności kształcenia zawodowego oraz podniesienie u uczniów zdolności do podejmowania właściwych decyzji dotyczących dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowe między innymi poprzez tworzenie Szkolnych Punktów Informacji i Kariery (SPInKa) w szkołach podstawowych.
Funkcjonowanie SPInKI
Główne cele funkcjonowania Szkolnego Punktu Informacji i Kariery:
•Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
•Kształtowanie wśród uczniów postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa).
•Rozbudzanie aspiracji zawodowych wśród uczniów i motywowanie ich do działania.
•Kształtowanie umiejętności wśród uczniów analizowania swoich cech osobowości w aspekcie wyboru zawodu.
•Dostarczanie uczniom informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy, o systemie szkolnictwa.
•Kształtowanie wśród uczniów umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
•Kształtowanie wśród uczniów szacunku do pracy.
• Kształtowanie wśród uczniów umiejętności podejmowania decyzji.
• Przygotowanie uczniów do samodzielnego i aktywnego kształtowania swojej drogi zawodowej, rozwój umiejętności rozpoznawania własnych zasobów osobistych i ich wykorzystywania w kształtowaniu swojej drogi zawodowej.
• Kształcenie wśród uczniów nawyków nieustannego planowania przyszłości i konsekwentnego dążenia do realizacji celu.
• Kształtowanie wśród uczniów postawy otwartości na wiedzę i prezentowania swojej osobowości.
• Kreowanie wśród uczniów postaw aktywnych, przezwyciężania bierności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresowych.
· Pogłębianie i uporządkowanie wiedzy uczniów na temat struktury i funkcjonowania szkół średnich.
· Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji dotyczących wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu, na temat rynku pracy.
· Zapoznanie z podstawami prawa pracy, poznanie zasad i trendów rządzących rynkiem pracy.
•Przekazywanie uczniom informacji dotyczących budowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.
•Promocja oferty edukacyjnej formalnej i nieformalnej przygotowującej do wykonywania określonych zawodów.
•Upowszechnianie wśród uczniów i ich rodziców wiedzy o deficytowych, mało znanych oraz nowych zawodach.
SPInKi działają w oparciu o program przygotowany przez Partnera koncepcyjno-merytorycznego projektu - Centrum Psychologii i Pedagogiki Politechniki Krakowskiej (CPiP), specjalizujące się m.in. w realizacji studiów podyplomowych z zakresu doradztwa zawodowego
CPiP zapewnia także materiały dydaktyczne na zajęcia warsztatowe oraz model Indywidualnego Planu Działania.
Doradcy prowadzący SPiNkę zobowiązani są realizować zajęcia w oparciu o przekazany im program i materiały, z możliwością poszerzenia o własne propozycje.
Warsztaty dla uczniów będą prowadzone dla klas II-III i będą dotyczyć następujących treści merytorycznych:
Moduł 1 Samopoznanie
Moduł 2 Zawodoznawstwo
Moduł 3 Rynek edukacji i pracy
Moduł 4 Planowanie
W ramach godzin zajęć warsztatowych doradca/nauczyciel może proponować uczniom różnego rodzaju aktywności np.
Wycieczki do zakładów pracy
Udział w Targach Edukacyjnych
Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów
Debaty tematyczne
Gry, konkursy, zabawy, quizy
Włączanie uczniów do działań związanych z tworzeniem bazy informacyjnej Szkolnego Punktu
Poradnictwo indywidualne
Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom;
Praca nad przygotowaniem Indywidualnego Planu Działania dla uczniów;
Kierowanie uczniów w szczególnych przypadkach do specjalistów.
Współpraca z rodzicami
• Prezentacja założeń pracy informacyjno – doradczej szkoły na rzecz uczniów i działań projektowych;
• Uświadomienie rodzicom ich wpływu na decyzje edukacyjno-zawodowe ich dzieci;
• Możliwość włączenie rodziców w prace Szkolnego Punktu np. poprzez zaproszenie na warsztaty i prezentacje zawodów, które wykonują;
• Przedstawienie aktualnej oferty edukacyjnej szkolnictwa;
• Konsultacje z rodzicami uczniów, którzy mają różnego rodzaju problemy.
Do zadań doradcy zawodowego należy również:
• wskazywanie osobom zainteresowanym źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji
na temat ofert szkół;
• współpraca z Gronem Pedagogicznym (pedagogiem, wychowawcami, nauczycielami) w zakresie wspierania uczniów w wyborach dotyczących dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.