„Zabawy z zasadami” – projekt edukacyjny

Nauka ortografii spędza sen z powiek niejednemu dziecku. Długotrwałe wkuwanie zasad ortograficznych może być frustrujące i zniechęcić do dalszego uczenia się. Jak sprawić, by nauka ortografii nie była udręką, a wręcz stała się dobrą zabawą? Klasy IIIa i IIIb Szkoły Podstawowej w Świniarsku znalazły świetny sposób na dobrą zabawę z ortografią.

Projekt „Zabawy z zasadami” miał na celu uatrakcyjnić naukę ortografii poprzez różnorodne zabawy i ćwiczenia. Pokazać uczniom, że nauka zasad ortograficznych może być łatwa i przyjemna.

Zaczęliśmy od wykonania Lapbooków ortograficznych - “książki” tematycznej w której tworzeniu, dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły. Najpierw szukały materiałów w Internecie, by później je wydrukować. Podczas tworzenia lapbooków dzieci uczyły się takich umiejętności jak: czytanie, pisanie, ortografia, układanie zdań, czytanie ze zrozumieniem, planowanie, zarządzanie projektem, projektowanie graficzne. Kolejnym krokiem w naszym projekcie była ortografia online (Wordwall, Superkid, mTalent, PisuPisu), która była wspaniałą zabawą, uatrakcyjniła naukę dzieci wspomagając proces nauczania, Dawała możliwość indywidualizacji pracy pod względem stopnia trudności i tempa pracy dziecka. Z dużym zaangażowaniem dzieci przystąpiły do kolejnego zadania - wydzieranki ortograficznej z kolorowych czasopism i gazet. Zadanie miało na celu usprawnienie dziecięcych paluszków, trening cierpliwości i koncentracji, utrwalanie graficznego obrazu trudnych wyrazów oraz trening spostrzegawczości. Czas na trochę ruchu – i przy tej okazji można utrwalać zasady ortograficzne!!! Biegane dyktando - niecodzienna forma pisania dyktanda bardzo przypadła dzieciom do gustu. Dyktando ruchowe mało za zadanie rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem, prawidłową wymowę oraz spostrzegawczość. Organizowane było w grupach, przez co uczyło współpracy i odpowiedzialności za wynik oraz zmuszały do aktywności, zapewniając przy tym świetną zabawę. Ruch dodatkowo dotleniał mózg, co stymulowało jego aktywność. Ostatnim krokiem w naszym projekcie były warsztaty krawieckie – nie inaczej – ORTOGRAFICZNE. Dzieci własnoręcznie wypyCHały, pRZeszywały, nawlekały na szpUlkę, wycinały noŻyczkami kUrczaka wielkanocnego  (bo przecież święta tuŻ, tuŻ), utrwalając przy tym zasady pisowni trudnych  ortograficznie wyrazów.

Celem projektu było ukazanie w praktyce, że nauka ortografii może być ciekawą zabawą –  CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY!!!

Organizatorzy: mgr Monika Ledniowska, mgr Bożena Potoczek

 

Galeria zdjęć

20230315_090017.jpg
20230315_090645.jpg
20230315_091945.jpg
20230315_091958.jpg
20230315_093356.jpg
20230315_095712.jpg
20230315_100414.jpg
20230315_105835.jpg
20230315_111947.jpg
20230315_115836.jpg
20230315_125047.jpg
20230315_125138.jpg
20230316_081512.jpg
20230316_081536.jpg
20230316_081922.jpg
20230316_115342.jpg
20230316_120210.jpg
20230317_124713.jpg
20230317_152850.jpg
20230327_120054.jpg
20230327_120103.jpg
20230327_120112.jpg
IMG-20230317-WA0003.jpg
IMG-20230317-WA0006.jpg
IMG-20230317-WA0008.jpg
IMG-20230317-WA0009.jpg
20230329_104432.jpg
20230329_105114.jpg
20230329_110024.jpg
20230329_110031.jpg
20230329_111309.jpg
20230329_113302.jpg
20230329_120441.jpg
20230329_120508.jpg
20230329_131828.jpg
20230329_131927.jpg
20230329_132002.jpg
20230329_132221.jpg