Nauka ortografii spędza sen z powiek niejednemu dziecku. Długotrwałe wkuwanie zasad ortograficznych może być frustrujące i zniechęcić do dalszego uczenia się. Jak sprawić, by nauka ortografii nie była udręką, a wręcz stała się dobrą zabawą? Klasy IIIa i IIIb Szkoły Podstawowej w Świniarsku znalazły świetny sposób na dobrą zabawę z ortografią.
Projekt „Zabawy z zasadami” miał na celu uatrakcyjnić naukę ortografii poprzez różnorodne zabawy i ćwiczenia. Pokazać uczniom, że nauka zasad ortograficznych może być łatwa i przyjemna.
Zaczęliśmy od wykonania Lapbooków ortograficznych - “książki” tematycznej w której tworzeniu, dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły. Najpierw szukały materiałów w Internecie, by później je wydrukować. Podczas tworzenia lapbooków dzieci uczyły się takich umiejętności jak: czytanie, pisanie, ortografia, układanie zdań, czytanie ze zrozumieniem, planowanie, zarządzanie projektem, projektowanie graficzne. Kolejnym krokiem w naszym projekcie była ortografia online (Wordwall, Superkid, mTalent, PisuPisu), która była wspaniałą zabawą, uatrakcyjniła naukę dzieci wspomagając proces nauczania, Dawała możliwość indywidualizacji pracy pod względem stopnia trudności i tempa pracy dziecka. Z dużym zaangażowaniem dzieci przystąpiły do kolejnego zadania - wydzieranki ortograficznej z kolorowych czasopism i gazet. Zadanie miało na celu usprawnienie dziecięcych paluszków, trening cierpliwości i koncentracji, utrwalanie graficznego obrazu trudnych wyrazów oraz trening spostrzegawczości. Czas na trochę ruchu – i przy tej okazji można utrwalać zasady ortograficzne!!! Biegane dyktando - niecodzienna forma pisania dyktanda bardzo przypadła dzieciom do gustu. Dyktando ruchowe mało za zadanie rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem, prawidłową wymowę oraz spostrzegawczość. Organizowane było w grupach, przez co uczyło współpracy i odpowiedzialności za wynik oraz zmuszały do aktywności, zapewniając przy tym świetną zabawę. Ruch dodatkowo dotleniał mózg, co stymulowało jego aktywność. Ostatnim krokiem w naszym projekcie były warsztaty krawieckie – nie inaczej – ORTOGRAFICZNE. Dzieci własnoręcznie wypyCHały, pRZeszywały, nawlekały na szpUlkę, wycinały noŻyczkami kUrczaka wielkanocnego (bo przecież święta tuŻ, tuŻ), utrwalając przy tym zasady pisowni trudnych ortograficznie wyrazów.
Celem projektu było ukazanie w praktyce, że nauka ortografii może być ciekawą zabawą – CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY!!!
Organizatorzy: mgr Monika Ledniowska, mgr Bożena Potoczek