audycje

W ZWIĄZKU Z  ZAOBSERWOWANYMI SYTUACJAMI, W KTÓRYCH UCZNIOWIE PRZEJAWIAJĄ BRAK KULTURY NIE TYLKO WOBEC SIEBIE SAMYCH, ALE TAKŻE WOBEC DOROSŁYCH,  POSTANOWILIŚMY STWORZYĆ CYKL AUDYCJI POŚWIECONY KULTURZE. BĘDZIEMY CHCIELI POPRZEZ TE AUDYCJE PRZEKAZAĆ WAM JAK NALEŻY ZACHOWYWAĆ  SIĘ NIE TYLKO W SZKOLE, ALE I POZA NIĄ. DZISIAJ ZAPRASZAMY NA KRÓTKĄ AUDYCJĘ POŚWIĘCONĄ SAMEMU  POJĘCIU „KULTURA”, „KULTURA OSOBISTA” .  PRZEDSTAWIMY RÓWNIEŻ REGULAMIN KULTURALNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE. Z JEGO TREŚCIĄ BĘDZIECIE MOGLI ZAPOZNAĆ SIĘ W CZASIE PRZEZRW, TREŚĆ BOWIEM POJAWI SIĄ NA GAZETCE  SU.

P1. Audycję pragniemy rozpocząć do słów Cycerona, który jako pierwszy odniósł ten termin do działalności człowieka, wcześniej bowiem kulturę wiązano z uprawą roli. Oto, co powiedział słynny mówca rzymski:

 

P2. "Czymże bez ciebie bylibyśmy nie tylko my, ale czym byłoby w ogóle ludzkie życie? Tyś pozakładała miasta, ty rozproszonych ludzi powołałaś do życia społecznego, ty zespoliłaś ich między sobą najpierw przez wspólne osiedla, później przez małżeństwa, a wreszcie przez wspólnotę mowy i pisma. Tyś wynalazczynią praw, nauczycielką dobrych obyczajów i ładu."

 

P1. Samo słowo „kultura” jest terminem wieloznacznym . Najprościej jednak zdefiniować ją jako wszystko to, co stworzył człowiek; zarówno w sferze materialnej jak i niematerialnej- duchowej, symbolicznej. Chodzi tu przede wszystkim o wytworzone wzorce zachowań czy myślenia. Kulturę utożsamia się z cywilizacją.

 

P2.  Do głównych dziedzin kultury należą:

P1.  Kultura materialna  czyli  wszelkie wytwory człowieka, technika, umiejętności praktyczne.

P2.  Kultura duchowa a więc wierzenia, wiedza, literatura i wszelkiego rodzaju piśmiennictwo, sztuka, w tym: sztuki plastyczne, teatr, muzyka, film, a także wszystko co należy do wytworów umysłu, np. filozofia;

P1.  Kultura społeczna, która obejmuje normy moralne, ideologie, uczestnictwo w życiu kulturalnym;

P2.  Kultura języka, a zatem porozumiewanie się zgodnie z obowiązującą w danym społeczeństwie normą językową

P1.  Kultura polityczna to systemy wartości i wzorce zachowań (polityków, partii) biorących udział w wykonywaniu władzy państwowej lub aspirujących do tej roli;

P2.  I na koniec, kultura fizyczna rozumiana jako system zachowań i działań związanych z dbałością o rozwój fizyczny człowieka.

 

P1.  Skoro wiemy już czym jest kultura, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest, tak często wspominana, kultura osobista?

P2.  To nic innego, jak swoisty sposób zachowywania się wśród ludzi. To, jak się wysławiamy, wyrażamy swe uczucia w danych sytuacjach, to,  jaką przyjmujemy postawę, jest wskaźnikiem naszej kultury.

 

P1.  A teraz pokrótce przedstawimy Wam, drodzy koledzy, regulamin kulturalnego zachowania w szkole.

P2.  Posłuchajcie uważnie, bo takie zachowania, niejednokrotnie ułatwią i umilą nam czas spędzony w naszej szkole!

P1.  Zacznijmy od Kultury osobistej na co dzień”:

P2. Uczeń mówi "dzień dobry" i "do widzenia" wszystkim pracownikom szkoły (nauczycielom- nie tylko tym, którzy nas uczą, pani sekretarce, paniom sprzątaczkom, konserwatorowi, rodzicom i osobom odwiedzającym szkołę ).

P1. W czasie rozmowy z pracownikami szkoły, osobami dorosłymi należy przyjąć odpowiednią postawę: stoimy, nie trzymamy rąk w kieszeni, nie gestykulujemy, zachowujemy się                  z szacunkiem.

P2. Należy udzielać pierwszeństwa osobom starszym (np. przy wchodzeniu do pomieszczenia czy wychodzeniu).

P1. Jesteśmy szczerzy, prawdomówni, taktowni- nie obrażamy swoich kolegów i koleżanek.

P2. W bibliotece, świetlicy czy klasie  nie hałasujemy.

P1. W szkole nie nosimy nakrycia głowy.

P2. W szkole nie używamy wulgarnych słów.

P1. Szanujemy mienie szkolne, kolegów i swoje własne.

P2.  Dbamy o swój wygląd.

P1. Dbamy o wygląd, wystrój i czystość szkoły.

P2.  Jesteśmy  odpowiedzialni za własne słowa - dotrzymujemy danego słowa.

P1.  Nie przywłaszczamy sobie cudzej własności.

P2. Pracujemy nad poprawieniem własnego wizerunku.

P1.  Z szacunkiem odnosimy się do kolegów, koleżanek.

P2.  Nie ukrywamy złego zachowania kolegów i reagujemy  na niewłaściwe postępowanie.

P1. Jesteśmy tolerancyjni w stosunku do słabszych fizycznie, chorych; pomagamy im.

P2. Nie bijemy się z kolegami, nawet "na żarty".

P1. Swoim zachowaniem nie narażamy siebie ani zdrowia swoich kolegów na niebezpieczeństwo (nie przynosimy do szkoły niebezpiecznych zabawek, ostrych przedmiotów itp.)

P2. A teraz kilka uwag na temat zachowania ucznia przed lekcją i w czasie zajęć:

P1. Uczeń przychodzi do szkoły na 10- 15min przed rozpoczęciem zajęć.

P2. Po dzwonku na lekcję uczniowie ustawiają się przed klasą i oczekują na przyjście nauczyciela.

P1. Do klasy wchodzą najpierw dziewczęta, później chłopcy.

P2. Po wejściu do klasy uczniowie witają się z nauczycielem, w ciszy odsuwają krzesła, nie rozmawiają i przygotowują się do lekcji- wyciągają książki, zeszyty.

P1. W trakcie lekcji odpowiadamy wtedy, gdy jesteśmy o to poproszeni.

P2. W trakcie zajęć nie jemy, nie żuje gumy, nie pijemy.

P1. Nie trzymamy na ławce butelek, ciastek, przedmiotów, które nie są pomocami do danej lekcji.

P2. Jeżeli do klasy wchodzi osoba dorosła: inny nauczyciel, pracownik szkoły, rodzic- należy wstać i przywitać się z gościem.

P1. W czasie lekcji  nie wstajemy z miejsca bez zezwolenia nauczyciela.

P2. Zgłaszamy chęć zabrania głosu poprzez podniesienie ręki.

P1. W czasie lekcji nie używamy telefonów komórkowych.

P2. W czasie zajęć lekcyjnych uczeń samowolnie nie opuszcza terenu szkoły (dotyczy również przerw międzylekcyjnych).

P1. Czas zajęć lekcyjnych trwa od początku pierwszej lekcji do końca ostatniej (w planie zajęć ucznia).

P2. Lekcja kończy się na wyraźny sygnał nauczyciela, wtedy uczeń może złożyć książki.

P1. Uczeń jest zobowiązany pozostawić po sobie porządek. Odpowiadają za to wszyscy, a kontrolują dyżurni.

P2.  Na korytarzu zachowujemy się odpowiedzialnie, spokojnie i bezpiecznie. Nie biegamy po korytarzu!

P1. W czasie przerw, o ile pozwala pogoda, uczeń  przebywa na placu szkolnym; nie przechodzimy  na teren przedszkola, nie siadamy na obręczach ogrodzenia.

P2. Wszystkie odpadki i papierki wrzucamy do koszy ustawionych w klasach, na korytarzach i podwórku szkolnym.

P1. Złamanie któregokolwiek z punktu regulaminu powoduje negatywny wpis w zeszycie uwag.

P2. Dziękujemy za wysłuchanie audycji i zapraszamy do zapoznawania się z treścią regulaminu, który zostanie powieszony na tablicy informacyjnej Samorządu Szkolnego.

P1. Przepraszamy uczących, wszystkim życzymy owocnej nauki i miłego dnia.